social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

يكشنبه1401/12/7

12:04:5

66

چگونه اقتصادهای پایدار آینده را شکل دهیم

شناسه‌های اشخاص حقوقی (LEI) در سال 2008 و در پی بحران اقتصادی ایجاد شدند. در حال حاضر این کدهای مالی ساده، برای مقابله با تغییرات اقلیمی تنظیم شده‌اند.
پس از بحران مالی سال 2008، ماهیت بسیار مبهم و پیچیده برخی محصولات، شرکت‌ها و سازوکارهای مالی به عنوان یک عامل موثر شناخته شدند. مجموعه درهم و برهمی از قوانین در کشورهای مختلف و مراکز مالی، تعیین همه نهادهای حقوقی یا کسب و کارهای فعال در تراکنش‌های مالی را مشکل، زمانبر و گران کرده که به نوبه خود، تقلب و سوءاستفاده از بازار را تسهیل و محاسبه ریسک مالی را دشوار نموده است.
گروه 20 (G20) با درک نیاز به ارتقاء شفافیت در نقل و انتقالات مالی در سراسر جهان، از هیات ثبات مالی (FSB) درخواست کمک کرد. نتیجه، ایجاد شناسه اشخاص حقوقی (LEI) بود: یک کد خاص فردی برای تعیین کسب و کارها و شرکت های منحصر به فرد. از همه مهمتر این‌که، این کد در همه کشورها و بخش‌ها کار می‌کرد و ابهام شبکه‌های مالی به هم پیوسته را در جهان کاهش داد. سیستم LEI به وجود آمد و اولین LEI در سال 2012 صادر شد.
مزیت LEI، عدم پیچیدگی آن است. یک شناسه- چیزی شبیه یک اثر انگشت مالی- به هر کسب و کار ثبت شده در این طرح اختصاص داده شده است. این کد 20 رقمی، متشکل از اعداد و حروف، براساس استاندارد بین‌المللی ISO17442 ایجاد شده و شامل اطلاعاتی درمورد نهاد، نظیر نام و مالکیت آن است. هر LEI را می توان در یک پایگاه داده عمومی و رایگان بررسی کرد: شاخص LEI جهانی.
طی ده سال آینده، LEI بسیار ارزشمند است زیرا بخش مالی یکبار دیگر با بی ثباتی ناشی از پس لرزه‌های همه‌گیری، تورم، آشفتگی‌های ژئوپلتیکی و اثرات تغییرات اقلیمی مواجه شده است. جنبه‌های نوآورانه‌تر این صنعت، نظیر رمزارزها، سوالاتی را در باره اعتماد و تدابیر حفاظتی ایجاد می‌کنند. در این‌جاست که شفافیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت می‌یابد و LEI می‌تواند کمک کننده باشد.
استفاده از LEI به معنی داده‌های مالی با کیفیت بالاتر و دقیق‌تر است که مقامات را برای ارزیابی ریسک، شناسایی روندها و برداشتن گام‌های اصلاحی، در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. با نگاهی به آینده، نوآوری‌های فناورانه می‌توانند استفاده از این فناوری را آسان‌تر کنند، LEI «قابل تائید» (vLEI)، همتای دیجیتالی جدیدی است که اجازه می‌دهد هویت به صورت کاملاً خودکار تائید و در زمان صرفه‌جویی شود، خطای انسانی هم کاهش یابد.
بخش مالی نقش حیاتی در اقدامات اقلیمی بر عهده دارد، اما اقتصاد (تغییرات) اقلیمی یک چالش جدی است. فراتر از اقتصاد پایدار، موضوعات دیگری است که باید به آنها رسیدگی کرد، نظیر کاهش هزینه استقراض سبز، مفهوم سازی مجدد بدهی‌های مرتبط با اقلیم برای کشورهای فقیرتر، محاسبه غرامت ضرر و زیان ناشی از تغییرات اقلیمی و تضمین یک انتقال اقلیمی عادلانه. با ارتقاء شفافیت مالی و داده‌های دقیق‌تر، LEI می‌تواند در رسیدگی به این چالش‌ها نقش داشته باشد. اضافه کردن LEI به طرف‌های مقابل موسسات مالی در الگوهای گزارش داده می‌تواند به افزایش قابلیت اطمینان داده‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و گزارش شده توسط موسسات مالی کمک نماید.
در کنار سایر استانداردهای ایزو که صراحتاً برای امکان تامین مالی پایدار تهیه شده‌اند، نظیر ISO32210 و ISO14093، استاندارد ایزو در زمینه LEI می تواند اختلاف، ریسک و ابهام را در بازارهای جهانی کاهش دهد. به این ترتیب، نقش مهمی در کمک به بخش مالی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد.

منبع: سایت ایزو
مترجم: پریسا فقیهی، دفتر تخصصی امور بین الملل