social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار استان

بيشتر

چهارشنبه1401/10/21

11:35:1

24

دکتر مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملّی استاندارد ایران تبیین کرد؛

عملکرد سازمان ملّی استاندارد ایران، از تدوین قوانین کارآمد تا نظارت موثر بر اجرا

دکتر مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملّی استاندارد ایران، حضور بی سابقه شخص رییس‌جمهور را در دو جلسه اخیر شورای عالی استاندارد از افتخارات این سازمان و بیانگر توجه دولت مردمی سیزدهم به موضوع استاندارد دانست .
رییس سازمان ملّی استاندارد ایران، شامگاه دوشنبه ۱۹ دی، با حضور در  برنامه زنده تلویزیونی صف اول شبکه خبر، ضمن تشریح مصوبات اخیر شورای عالی استاندارد، پاسخگوی سئوالات مجری برنامه بود.
دکتر اسلام پناه به مصوبات غنی و فراگیر جلسه اخیر شورای عالی استاندارد اشاره کرد و گفت: در این جلسه تکالیفی در رابطه با قانون هوای پاک داشتیم، تکالیف عقب مانده ای از سال های گذشته در حوزه قانون هوای پاک وجود دارد که از مردم به این دلیل عذرخواهی می کنیم. در یک سال اخیر در  عمل به قوانین این بخش اهتمام شده است. تاکنون به ۹۱.۶۶ درصد از تکالیف این بخش عمل کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال  به ۱۰۰ درصد برسانیم و تکلیف بر زمین مانده ای در حوزه هوای پاک نداشته باشیم.
دبیر شورای عالی استاندارد در خصوص اقدامات این سازمان برای مقابله با کم فروشی توضیح داد: با وجود تاکیدات دین اسلام در این خصوص، متاسفانه  کم فروشی عمق دیرینه در کشور وجود دارد، این موضوع در جلسه شورای عالی استاندارد مورد تاکید شخص رییس‌جمهور قرار بود و استاندارد ملّی در موضوع کمیت و الزامات برچسب گذاری اجباری اعلام شد.
رییس‌ سازمان ملّی استاندارد ایران بر الزامات برچسب گذاری پیش بسته بندی اشاره کرد و افزود: مشخصات کالا  بر روی محصولات باید برای مصرف کنندگان مشخص و قابل رویت باشد .
دکتر اسلام پناه، با تاکید بر اینکه ادارات کل استاندارد در سراسر کشور، مبارزه با کم فروشی را با جدیت دنبال کنند، گفت: مبارزه با کم فروشی جزو سیاست های قطعی این سازمان در دوره تحولی است.
وی با اشاره به تشکیل ۱۳ پرونده کم فروشی در حوزه قضایی، گفت: گام اول این اقدام بازدارنگی از کم فروشی است.
رییس سازمان ملّی استاندارد ایران در پاسخ به ضمانت اجرایی این طرح، اعلام کرد:  به طور قطع در این مورد جدی هستیم. ما هم می توانسیتم همچون گذشته از کنار موضوع کم فروشی رد شویم اما برای آن استاندارد تعیین کردیم و اجرای آن را پیگیری می کنیم. چرا که کم فروشی از گران فروشی هم بدتر است.
دکتر اسلام پناه در ادامه با بیان اینکه استاندارد خدمات به مشتریان و ضمانت لوازم خانگی که برای تولیدکنندگان در جلسه شورای عالی استاندارد اجباری اعلام شد، افزود: در رابطه با لوازم خانگی مجموع استانداردهایی که به خدمات مربوط می شوند کمتر از ۵ درصد است و ۹۵ درصد استانداردها مربوط به کالاها می شود.
رییس سازمان ملّی استاندارد ایران عدم توجه به استاندارد در حوزه خدمات را از دیگر ترک فعل های گذشتگان در این سازمان دانست و تاکید کرد: ما باید عقب ماندگی در حوزه استاندارد خدمات را جبران کنیم.
وی از تدوین دستور العملی در بخش خدمات پس از فروش لوازم خانگی خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ کالای بزرگ در منازل مشمول استاندارد اجباری خدمات پس از فروش به مشتریان می شوند.
دکتر اسلام پناه در پاسخ به اینکه سازمان استاندارد  در حوزه خودروسازی و رعایت استانداردها در این بخش چه اقدامی انجام داده است؟ اظهارداشت: در یک سال گذشته فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور در حوزه خودرو را داشتیم.
امسال ۵ خودرو که ایمنی و استاندارد لازم را نداشتند از مدار تولید خارج شدند در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.  در توافقی با وزارت صمت مقرر شد سال آینده هم خودروهایی که عملکرد و کیفیت لازم را ندارند از رده  خارج شوند.
رییس سازمان ملّی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه خودروسازان باید بتوانند با بومی سازی و ارتقای دانش فنی محصولات جدید تر و کیفی تری تولید کنند، افزود: در حوزه واردات هم تاکید داریم که خودروهای ایمن و کیفی وارد بازار شوند.
دکتر اسلام پناه نارضایتی مردم از خودروهای تولید داخل را به حق دانست و گفت: صنعت خودروسازی کشور باید به تعهداتی که داده است عمل کند.
دبیر شورای عالی استاندارد با اشاره به قطعات جعلی در کشور افزود: حوزه قطعه رها شده است. قاچاق، تولید زیرپله ای و سوءاستفاده از نشان استاندارد را در این بخش شاهد هستیم . وزارت صمت در قالب طرح های مختلف این بخش را رصد می کند.
دکتر اسلام پناه با بیان اینکه تاکنون ۵۴ قطعه استاندارد اجباری داشتند اعلام کرد: در دوره تحولی سازمان، استانداردسازی قطعات پیگیری شده و تا سال ۱۴۰۲ تعداد این استانداردها ، بیش از ۵۰۰ قطعه را شامل می شود. در  این تصمیم جدی هستیم چراکه با جان و مال مردم سر و کار دارد.
رییس سازمان ملّی استاندارد ایران در برنامه صف اول با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه قانون هوای پاک گفت:برای نخستین بار استاندارد نفت کوره را تجدید نظر کردیم. همچنین قرار است در جلسه بعدی شورای عالی استاندارد، در حوزه نفت گاز، گاز طبیعی و مازوت هم استاندارد اجباری تعیین شود. این کار برای اولین بار در کشور انجام می شود و اهمیت زیادی دارد که به کمک وزارت نفت در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دبیر شورای عالی استاندارد، افزود:خودروهای فرسوده و حمل و نقل عمومی فرسوده به دلیل  احتراق ناقص، آلودگی بالایی ایجاد می کنند و اهتمام ویژه‌ای برای از رده خارج کردن این خودروها داریم.